zondag 29 maart 2009

Wat een week!

Het is nu weer zondag en inmiddels heb ik er 4 van de 6,5 weken bestralingen opzitten. Maar deze week ging wel met hindernissen zeg! In mijn vorige blog heb ik al geschreven dat ik een ontsteking in mijn linkeroksel had en daarvoor oa naar huisartsenpost, SEH, nachtapotheek Nijmegen en poli CWZ geweest was. Nou, die ging dus niet zomaar weg. De gevolgen daarvan werden steeds pijnlijker, dikker, roder, warmer en de lichaamstemperatuur steeds hoger.

Op woensdag moet ik inmiddels dus elke keer 2x bestraald worden, de eerst bestraling is dan s'morgens vroeg rond 8.00 uur. Afgelopen woensdag moest ik dus héél vroeg op, maar ik was behoorlijk "slapjes", kon ook haast niet anders, want de temp was op dat moment al 39.3 en dat s'morgens om 6.45 uur. In het Radboud overleg gehad en toch maar besloten om maar, een dag eerder als afgesproken, contact op te nemen met het CWZ. Toen ik de mammacare-verpleegkundige belde heeft ze overlegd met mijn eigen arts en die wilde me s'middags tussen de operaties toch zelf zien, dus voor de bestraling van s'middags eerst maar weer naar het CWZ ziekenhuis geweest om de oksel opnieuw te laten controleren. De arts was zeer duidelijk; er zat teveel troep in en dat moest er uitgehaald worden. Gelukkig is deze arts daar heel kundig in ( niet zoals die ene arts laatst, die zo aan het klungelen was!!) en het puncteren met de holle naald ging dan ook gemakkelijk. Wat eruit kwam was 100 cc vieze troep (pus en bloed), dus het was inderdaad nodig. Er werd een 2e antibioticakuur voorgeschreven om de boel extra aan te pakken. Het luchtte wel op dat de druk er af was, maar het deed toch wel behoorlijk pijn. De koorts, antibiotica en de bestraling vreten energie, dus ik was "total loss", maar ik moest ook nog naar de Radboud voor de 2e bestraling van die dag. Daar waren we in principe een uur te vroeg, maar gelukkig kon ik er tussendoor en waren we gauw klaar. Wel extra paracetamol ingenomen, want de koorts "vloog" al weer omhoog en inmiddels had ik er flinke hoofdpijn bij.

s'Avonds ben ik amper nog wakker geweest, ik heb alleen maar geslapen, geslapen en nog eens geslapen!! s'Nachts het bed haast uitgedreven en/of liggen rillen en klappertanden van de koorts!! Toch moet ik zeggen voelde ik me er niet heel erg ziek bij, maar dat was dan ook wel weer een "valkuil", want je gaat ongemerkt te veel doen, waardoor je zelfs wat licht in het hoofd werd. Op een gegeven moment had ik wel door dat het nu eenmaal zo was en dat en niets anders aan te doen was dan uitrusten!! Elke dag bestralen is al zwaar genoeg als je koorts hebt en een ontsteking, dus ik moest ook niet meer willen!! Dus me maar overgeleverd en goed geluisterd naar mijn lijf!

Donderdagmorgen weer bestraald en de afspraak die ik voor s'middags had staan afgezegd en wat denk je: slapen, slapen, en nog eens slapen!!

Vrijdagmorgen was de temp voor het eerst weer een beetje onder de 38 graden, maar dat was maar van korte duur, want na de geringste inspanning steeg die al weer. Naar het CWZ geweest voor controle en er werd door een punctie weer ca. 80 cc troep uitgehaald. Vandaag was er weer een vriendin mee naar beide ziekenhuizen, wel fijn, want dat geeft wel wat afleiding en het kletste weer lekker weg ( is ook koortsverhogend, maar goed .....wel gezelliger dan alleen !)
Na de bestraling in het Radboud heeft ze me ook nog geholpen met alvast wat weekendboodschappen in huis te halen, zodat ik na thuiskomst weer kon gaan liggen en........slapen!
Voor het eerst s'avonds ook maar besloten om andere hulptroepen in te gaan schakelen en het aanbod van diverse mensen aan te gaan nemen. Volgend week vrijdag komt mijn schoonzusje me helpen met het schoonmaken van mijn huisje, misschien dat ik dan al wel weer een beetje helpen kan, maar dat zie ik dan wel weer.

Gisteren ( zaterdag dus ) heeft een oud-collega uit de tijd van ZD 2-4 ( bij "insiders" wel bekend!!) mijn huisje even lekker schoongemaakt. Ook zij had dat aangeboden en reageerde meteen nadat ik om hulp vroeg net zoals mijn schoonzusje. Wat is het fijn dat er dus altijd wel mensen zijn op wie je kunt terugvallen als het nodig is om welke redenen dan ook en nu is het dus nodig......dames ik ben erg blij mee, het is super! Zelf heb ik lopend nog wat boodschappen gedaan, dat ging, maar ik was daarna goed moe, maar wel blij om even weer lekker buiten te zijn geweest!

Nu is het weer zondag en is de lichaamstemperatuur weer gedaald naar normale waardes ( 37.3), de ontsteking is een stuk minder dik, warm en rood en gereduceerd tot een nog wat pijnlijke "harde schijf" in mijn oksel, die wat mij betreft in de komende dagen volledig "gedelete" mag worden door de antibiotica!!
Afgelopen week ben ik dus 8x in of in de buurt van het Radboud geweest en 4x in het CWZ, meer dan genoeg en ik hoop dat het niet al te vaak nog zo gaat.

Maar goed.......de bestralingen zijn gewoon doorgegaan en ook qua conditie verwacht ik er toch nog best goed uit te komen. De komende dagen nog even afwachten en goed uitrusten en daarna hoop ik, want het wordt mooi weer in de loop van de week, toch maar wat het wandelen en fietsen weer te gaan oppikken, als de doktoren er de goedkeuring aangeven, eerst maar even overleggen hoe en wat!! Zal best goed zijn hoor, maar wel met mate!! Ik heb er in ieder geval wel zin in en vooral als het weer wat beter wordt. Hopen dat het weer net zo wordt als 10 dagen geleden, toen ik met mijn oudste zus heerlijk door de stad heb geslenterd van terrasje naar terrasje ( wel nog met de jas aan) of misschien nog wel warmer.....dat zou super zijn, kan ik eindelijk weer op mijn eigen terras zitten met de nieuwe "Corinne Hartman" (literair thriller schrijfster)

Vandaag nog maar luieren, lezen en rusten, zodat het laatste beetje ontsteking goed "opgeruimd" wordt, want.....opgeruimd staat netjes!!!!

Hera

1 opmerking:

Annemarie zei

Dag Hera, via Margriet van Noppen heb ik je blog doorgekregen en lees/leef ik met je mee. Heel veel sterkte met alles en ik hoop dat de ontsteking in je oksel je nu verder met rust laat! Hartelijke groet, Annemarie Esink (vriendin van Magriet)