dinsdag 3 maart 2009

De volgende fase

Best wel drukke een week gehad > Een middag carnaval gevierd in Loo, 3 logees voor 2 nachten meegenomen naar Druten, die erg behulpzaam zijn geweest. Een dagje huis opruimen en bijtanken en natuurlijk ook nog weer enkele keren naar het ziekenhuis en sportschool. Daarna 2 oude schoolvriendinnen van de lagere school het weekend te logeren gehad, gewinkeld en gewandeld, dus niet stil gezeten de hele week!! En zo begon gisteren de volgende fase, ik heb nl. voor mezelf het hele proces rondom de borstkanker verdeeld in 4 fases:

* De operatie
* De bestralingen
* De chemokuren
* Op naar herstel en aansterken

Dus nu is de fase van de bestralingen aangebroken. Gisteren ben ik daar mee begonnen.
Omdat ik ingeloot ben voor het onderzoek gaat dat dus 38 keer gebeuren.
De eerste 8 keer wordt met name het "probleemgebied" bestraald, dus daar waar de tumor heeft gezeten. Daarna wordt de linkerborst en de omgeving daarvan (oksel) bestraald > 25 keer.
Vanaf woensdag 18 maart ga ik elke woensdag 2 keer per dag naar het Radboud en dan word ik geloof ik nog 5 keer extra in het probleemgebied bestraald, als ik het goed begrepen heb.
Naar aanleiding van het feit dat ik ingeloot ben voor het onderzoek kreeg ik vorige week ook nog de vraag gesteld of men een stuk van het weggehaalde kankerweefsel mocht gaan gebruiken voor het onderzoek. Daar moest ik dus toestemming voor geven. Ik heb maar gezegd dat ze alles mochten hebben, ik hoef het nl. zelf écht niet terug te hebben, ze mogen het houden!!

Op mijn lijf staan nu allemaal paarse strepen die het gebied markeren wat betraald moet worden. Douchen moet dus snel en kort gebeuren , want die lijnen moeten duidelijk zichtbaar blijven. Sommige stukken mag je niet met zeep wassen en mag er geen deodorant opgedaan worden......wel lastig als je dat gewend bent en zelf voelt het wel wat minder fris, maar goed: wat moet..moet!!

Ik ben wel onwijs blij dat ik toch voor taxivervoer gezorgd heb, want dat is écht fijn, geen gezeur met parkeerproblemen, ze komen me voor de deur ophalen en zetten me lekker weer thuis af. Bij het ziekenhuis wachten ze op me, dus ook daar kun je zo weer instappen.

Ik heb er nu 2 bestralingen op zitten, merk er nog helemaal niets van, maar als je iets gaat merken begint dat waarschijnlijk pas in de 3e week ( droge, rode huid) en vanaf de 4e week kan het gevoelig worden en de huid dun. Maar ook dat is weer per persoon verschillend, dus ik zie wel wat er wel of niet gaat gebeuren. Ik wil wel proberen om, voor zover dat mogelijk is, te blijven sporten ( aangepast aan de lichamelijke omstandigheden) al is het maar voor de sociale contacten die je dan ook hebt!!

De vochtophoping in mijn oksel heeft nu nog het formaat van een pingpongballetje. In overleg met de arts besloten dat niet te laten punctueren en te kijken of het lichaam dit nu zelf op gaat lossen, omdat ik het idee heb dat er geen extra vocht meer bijkomt. Misschien dat de fysiotherapeut hier een handje bij kan helpen (drainage), want daar moet ik toch naar toe omdat er een heel klein beetje oedeemvorming in mijn linkerarm zit. Gelukkig is dat minimaal en heb ik er relatief weinig last van.

Voor wat de fase "bestralingen" betreft...........nog 36 keer te gaan!!


Hera

Geen opmerkingen: